image
image
image
image
image
image
მთავარი
2 აპრილი აუტიზმის ცნობადობის გაზრდის საერთაშორისო დღეა

2 აპრილს მსოფლიო აუტიზმის ცნობადობის გაზრდის საერთაშორისო დღეს აღნიშნავს

აპრილის თვე აუტიზმის მსოფლიო თვედაა აღიარებული და აუტიზმის შესახებ ცნობიერების ამაღლებას ეძღვნება. გაეროს გენერალურმა ასამბლეამ 2007 წლის 18 დეკემბერს 2 აპრილი აუტიზმის საერთაშორისო დღედ გამოაცხადა. 

აუტიზმის მსოფლიო დღის მიზანი აუტიზმთან დაკავშირებით საზოგადოების ცნობიერების ამაღლებაა. ტარდება უამრავი ღონისძიება რომელიც აუტიზმის მქონე ადამიანების გაგებისა და მიმღებლობის შესაძლებლობების გაზრდას ეძღვნება. 

დღეს კაცობრიობა მზადაა შექმნას სამყარო, სადაც თავისი პოტენციალის გამოყენებას აუტიზმის მქონე ყველა ადამიანი შეძლებს. 

რა არის აუტიზმი?

როდესაც 1988 წელს მსოფლიო ეკრანებზე ბარი ლევინსონის ლეგენდარული „წვიმის კაცი“ გამოვიდა, აუტიზმის შესახებ ინფორმაცია ძალიან ცოტა ადამიანს თუ ჰქონდა. დასტინ ჰოფმანმა აუტისტი ახალგაზრდა კაცის როლი გენიალურად შეასრულა. 

დღეისთვის კი ფართო საზოგადოებამ აუტიზმზე ძალიან ბევრი რამ იცის:

რამდენიმე მნიშვნელოვანი ფაქტი

  • აუტიზმი იშვიათი პათოლოგია არ არის, 1000-დან 6 ბავშვს აღენიშნება;
  • აუტიზმი 5-ჯერ უფრო ხშირად ფიქსირდება ბიჭებში, ვიდრე გოგონებში;
  • აუტიზმი დაახლოებით 15 თვის ასაკში ვლინდება;
  • ბოლო 10 წლის განმავლობაში აუტიზმის გამოვლენის რაოდენობამ მკვეთრად მოიმატა.

აუტიზმი ეს არის ბავშვის სოციალური ადაპტირების პრობლემა, რომელიც ტვინის ფუნქციონირების განვითარების დარღვევითაა გამოწვეული.  

ეს პათოლოგია იწვევს ბავშვის განვითარების შეფერხებას ისეთი მიმართულებებით, როგორიცაა – საუბარი, თამაში, საზოგადოებრივი ქცევა თუ სოციალური ინტერაქცია. ბავშვს უჭირს ვერბალური და არავერბალური კომუნიკაცია, ვერ ახერხებს სწორად აღიქვას ის რაც ესმის, ხედავს. შესაბამისად, უვითარდება წარმოსახვის პრობლემები, მკაცრად შეზღუდული ინტერესები და მოქმედებები აქვს.  ბუნებრივია, ეს ნიშნები სხვადასხვა შემთხვევაში განსხვავებული სირთულით ვლინდება. 

აუტიზმის მქონე ადამიანებისთვის ძირითადად 3 სახის პრობლემაა დამახასიათებელი:

მეტყველება – საუბრის გვიან დაწყება, სხვისი ნათქვამის არასწორად აღქმა.

საზოგადოებასთან ურთიერთობა – ბავშვებს უჭირთ ურთიერთობები გარშემომყოფებთან.

შეზღუდული ინტერესები – აუტისტებს შეუძლიათ მთელი დღის განმავლობაში ერთ საგანზე იყვნენ კონცენტრირებული, იმეორონ ერთი და იმავე მოძრაობა, უყურონ ერთსა და იმავე ფილმს, უსმინონ მუსიკას.

აღნიშნულ მდგომარეობას შესაძლოა თან ახლდეს ქცევის მართვის სირთულეები, გონებრივი ჩამორჩენილობა, მოტორული კოორდინაციისა და ყურადღების პრობლემა, ფიზიკური დარღვევები, მაგალითად – ძილის პრობლემა, ემოციური და ფსიქიკური ჯანმრთელობის ისეთი პრობლემები, როგორიცაა – დეპრესია, შფოთვა. 

ზოგადად, კლინიკური სურათი აუტიზმის სიმძიმეზე, კოგნიტიურ უნარებზე და თანმხლებ დარღვევებზეა დამოკიდებული. ასაკის მატებასთან ან გარემოს ცვლილებასთან ერთად კი შესაძლოა ბევრი რამე შეიცვალოს.

აუტიზმის სპექტრისთვის დამახასიათებელი ცვლილებები თავის ტვინის განვითარების ძალიან ადრეულ სტადიაზე ვითარდება, ამიტომ შესაბამისი სიმპტომატიკა 3 წლამდე ასაკში უკვე გამოვლენილია. ადრეულ დიაგნოსტიკას რომ გადამწყვეტი მნიშვნელობა აქვს – მრავალი კვლევით არის დადასტურებული. 

ახალი კვლევებით ისიც დასტურდება, რომ აუტიზმის აღმოჩენა სამი თვის ასაკში, ანუ იმაზე ბევრად ადრეა შესაძლებელი ვიდრე დარღვევა მკაფიო გახდება. აუტისტი ბავშვები გაურბიან პირდაპირ მზერას და მშობელთან ურთიერთობაც უჭირთ. 

აუტიზმის სპექტრის აშლილობების დიაგნოსტიკური კატეგორიები

აუტიზმის გავრცელების მაჩვენებელმა უკანასკნელ ათწლეულში მკვეთრად მოიმატა და  მეცნიერებმა 4 დიაგნოსტიკური კატეგორია გამოყვეს.

  1. ბავშვთა აუტიზმი

აუტიზმის განვითარების ისეთი ტიპი, როდესაც დარღვევა 3 წლის ასაკამდე ვლინდება და აღინიშნება სოციალური ურთიერთობების სიძნელეები, განმეორებადი ქცევები და ინტერესები. შესაძლოა აღინიშნოს არასპეციფიკური სიმპტომებიც – კვების დარღვევა, აგრესია თუ სხვადასხვა ფობიები.

  1. ატიპიური აუტიზმი

როგორც წესი, ბავშვთა აუტიზმისგან დაწყების ასაკით განსხვავდება და დარღვევები სამი წლის შემდეგ ვლინდება. გარდა ამისა, აუტიზმისთვის დამახასიათებელი ნიშნები არასაკმარისადაა გამომჟღავნებული. ატიპიური აუტიზმი ძირითადად ღრმა ინტელექტუალური დარღვევის მქონე ადამიანებში ვლინდება.

  1. ასპერგერის სინდრომი

ამ სინდრომს აუტიზმისთვის დამახასიათებელი სოციალური ურთიერთობების პრობლემები ახასიათებს. გარდა ამისა, ვლინდება განმეორებადი და შეზღუდული ქცევები თუ ინტერესები. თუმცა, განსხვავებით აუტიზმისგან ასპერგერის სინდრომის დროს მეტყველების შეფერხება არ აღინიშნება. სინდრომი ძირითადად მოზარდებში გამოიხატება ხოლმე.

  1. განვითარების ზოგადი აშლილობა

განვითარების ზოგადი აშლილობის დროს კოგნიტიური პრობლემები გამოხატულია, თუმცა ბავშვთა აუტიზმის, ატიპიური აუტიზმის ან ასპერგერის სინდრომის დიაგნოსტიკურ კრიტერიუმებს ვერ აკმაყოფილებს. 

რამდენად ხშირია აუტიზმი?

თუკი აშშ-ს დაავადებათა კონტროლისა და პრევენციის ცენტრის მონაცემებით ვიმსჯელებთ, აუტიზმის სპექტრის აშლილობა ყოველი 54 ბავშვიდან ერთს აქვს, რაც უკანასკნელი 20-30 წლის განმავლობაში 10-ჯერ გაზრდილი მაჩვენებელია. მხოლოდ 2015 წელს აუტიზმის გავრცელება 10-დან 17%-მდე გაიზარდა. 

საინტერესოა, რომ უახლესი კვლევით ამერიკელ ბავშვთა 2%-ზე მეტს განვითარების სხვადასხვა დარღვევა აღენიშნება. 

თუ რა გახდა სტატისტიკის ასეთი ზრდის მიზეზი რთული სათქმელია და თავისი როლი ითამაშა დიაგნოსტიკის გაუმჯობესებამ და საზოგადოებაში ცნობადობის ამაღლებამ. ხოლო, ერთ-ერთ მთავარ მიზეზად გარემოს დაბინძურებას მიიჩნევენ. მნიშვნელოვანი ნაბიჯი იყო ცნობადობის ამაღლების კამპანიები და სერვისების გაუმჯობესებაც, რამაც მიმართვიანობის გაზრდა გამოიწვია. 

კვლევებით კიდევ ერთი საინტერესო ფაქტი დადასტურდა, აუტიზმი ბიჭებში კვლავინდებურად 4-5-ჯერ უფრო ხშირია ვიდრე გოგონებში. 

აუტიზმის ადრეული ნიშნები

თანამედროვე მიდგომით აუტიზმის დიაგნოსტირებისთვის ბავშვს განვითარების ან ქცევის სულ ცოტა 6 სპეციფიკური ნიშანი მაინც უნდა ჰქონდეს. ეს ნიშნები 3 წლამდე ასაკში უნდა გამოვლინდეს და აუტიზმის გარდა სხვა ლოგიკური ახსნაც არ უნდა არსებობდეს.

ნიშნები, რომელსაც ყურადღება უნდა მიაქციოთ:

  • კვების დროს თვალებით კონტაქტს თავს არიდებს;
  • თქვენს ჟესტიკულაციას თვალს არ აყოლებს;
  • სახელით მიმართვაზე რეაქცია არ აქვს;
  • მისალმებაზე ან დამშვიდობებაზე არ რეაგირებს;
  • თქვენი მიმიკების იმიტაციას არ ცდილობს;
  • არ უყვარს სხვა ბავშვებთან თამაში;
  • ყურადღებას არ იჩენს გარშემომყოფების მიმართ;
  • ხმაურით არ ცდილობს ყურადღების მიქცევას.

რა იწვევს აუტიზმს?

მიუხედავად იმისა, რომ აუტიზმს მილიონობით კვლევა მიეძღვნა, მაინც რთული სათქმელია თუ რა იწვევს მას. შეიძლება ითქვას, რომ არ არსებობს ერთი კონკრეტული გამომწვევი მიზეზი, ისევე როგორც არ არსებობს აუტიზმის ერთი ტიპი. ბოლო წლების განმავლობაში სპეციალისტებმა იშვიათი გენური მუტაციები აღმოაჩინეს, რაც აუტიზმის განვითარებასთან პირდაპირ კავშირშია. დადგენილია ასობით გენი, რომელიც აუტიზმის რისკის მატარებელია. 

აუტიზმის განვითარებაში ასევე გარკვეულ როლს თამაშობს გარემო ფაქტორები, რომელიც თავის ტვინზე დაბადებამდე და დაბადების შემდეგ ახდენს ზემოქმედებას.

ასეთი ფაქტორებია:

  • მშობლების ასაკი ჩასახვისას;
  • დედის ავადმყოფობა/ორსულობისას მავნე ზემოქმედებები;
  • რთული მშობიარობა;
  • დღენაკლულობა, მცირე წონა.  

მნიშვნელოვანია!!! ეს ფაქტორები აუტიზმს არ იწვევენ, უბრალოდ გენეტიკურ წინასწარგანწყობასთან ერთად გარკვეულ გავლენას ისინიც ახდენენ. 

უფრო გასაგებად რომ ვთქვათ, ბავშვი შესაძლოა დაიბადოს გენეტიკური რისკ-ფაქტორებით, რომლის განვითარებასაც შეუსაბამო გარემო-ფაქტორები უწყობს ხელს. 

აუტიზმის მკურნალობა

როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, აუტიზმთან დაკავშირებით ბევრი განსხვავებული მოსაზრება არსებობს, თუმცა ერთი რამ რაზეც ყველა თანხმდება არის ის, რომ დროული და ინტენსიური ჩარევა = სწორ დიაგნოსტიკას = უკეთეს შედეგს !

აუტიზმის მქონე ადამიანები სამყაროს განსხვავებულად აღიქვამენ, უმეტესად ეს არის მთელი სიცოცხლის განმავლობაში თანმდევი მდგომარეობა, თუმცა ჩარევის შედეგად ყველა ბავშვის ან ზრდასრულის მდგომარეობა უმჯობესდება, სიმპტომები მცირდება, ხოლო შესაძლებლობები იზრდება. ადრეული დიაგნოსტიკა აუტიზმის მქონე ბავშვს აძლევს შანსს, რომ გაუმჯობესება წლებთან ერთად უფრო და უფრო თვალსაჩინო იყოს. 

სწორი თერაპიის დამსახურებით აუტიზმის მქონე პირების უმეტესობა სწავლობს სამეტყველო ენის გამოყენებას, კომუნიკაციას. 

რაც შეეხება მკურნალობას, ყველა ინდივიდი უნიკალურია, ამიტომაც მკურნალობის გეგმა კონკრეტული ბავშვის საჭიროებებზე უნდა იყოს მორგებული. ზოგადად, ეს პროცესი ძალიან ინტენსიურია და პროფესიონალთან ერთად ოჯახიც აქტიურადაა ჩართული. 

ბავშვის მკურნალობა ნაბიჯ-ნაბიჯ იგეგმება და თერაპიის მეთოდის განსაზღვრაც ზუსტად ხდება. 

რომ შევაჯამოთ…

ალბათ ყველა მშობლისთვის რთულია იმის აღქმა, რომ ბავშვს პრობლემა აქვს, თუმცა როდესაც საუბარი აუტიზმზეა, სწრაფად რეაგირება გადამწყვეტ როლს ასრულებს. 

აუტიზმის მკურნალობა და საოცარი შედეგების მიღება ნამდვილად შესაძლებელია.

აუტიზმის მქონე ადამიანებს ჩვეულებრივი, სრულფასოვანი ცხოვრება შეუძლიათ და ამის ნათელი მაგალითი უამრავი ცნობილი ადამიანია:

  • ჰანს კრისტიან ანდერსონი
  • ტიმ ბარტონი
  • ჩარლზ დარვინი
  • ალბერტ აინშტაინი
  • ბილ გეიტსი
  • ტომას ჯეფერსონი
  • სტივ ჯობსი
  • მიქელანჯელო ბუონაროტი
  • დერილ ჰანა
  • სტენლი კუბრიკი
  • ლიონელ მესი
  • რობინ უილიამსი
  • ენტონი ჰოპკინსი
  • ვოლფგანგ ამადეუს მოცარტი
  • ნიკოლა ტესლა

აუტიზმის მქონე ადამიანებს სხვადასხვა უნიკალური უნარებიც აქვთ:

  • გამორჩეული მეხსიერება
  • მათემატიკური შესაძლებლობები
  • კომპიუტერული უნარები
  • მუსიკალური შესაძლებლობები
  • გარემოში ორიენტაციის საოცარი უნარი
  • ვიზუალური აზროვნება

საკონტაქტო ინფორმაცია

595001856
2 აპრილი აუტიზმის ცნობადობის გაზრდის საერთაშორისო დღეა

2 აპრილს მსოფლიო აუტიზმის ცნობადობის გაზრდის საერთაშორისო დღეს აღნიშნავს

აპრილის თვე აუტიზმის მსოფლიო თვედაა აღიარებული და აუტიზმის შესახებ ცნობიერების ამაღლებას ეძღვნება. გაეროს გენერალურმა ასამბლეამ 2007 წლის 18 დეკემბერს 2 აპრილი აუტიზმის საერთაშორისო დღედ გამოაცხადა. 

აუტიზმის მსოფლიო დღის მიზანი აუტიზმთან დაკავშირებით საზოგადოების ცნობიერების ამაღლებაა. ტარდება უამრავი ღონისძიება რომელიც აუტიზმის მქონე ადამიანების გაგებისა და მიმღებლობის შესაძლებლობების გაზრდას ეძღვნება. 

დღეს კაცობრიობა მზადაა შექმნას სამყარო, სადაც თავისი პოტენციალის გამოყენებას აუტიზმის მქონე ყველა ადამიანი შეძლებს. 

რა არის აუტიზმი?

როდესაც 1988 წელს მსოფლიო ეკრანებზე ბარი ლევინსონის ლეგენდარული „წვიმის კაცი“ გამოვიდა, აუტიზმის შესახებ ინფორმაცია ძალიან ცოტა ადამიანს თუ ჰქონდა. დასტინ ჰოფმანმა აუტისტი ახალგაზრდა კაცის როლი გენიალურად შეასრულა. 

დღეისთვის კი ფართო საზოგადოებამ აუტიზმზე ძალიან ბევრი რამ იცის:

რამდენიმე მნიშვნელოვანი ფაქტი

  • აუტიზმი იშვიათი პათოლოგია არ არის, 1000-დან 6 ბავშვს აღენიშნება;
  • აუტიზმი 5-ჯერ უფრო ხშირად ფიქსირდება ბიჭებში, ვიდრე გოგონებში;
  • აუტიზმი დაახლოებით 15 თვის ასაკში ვლინდება;
  • ბოლო 10 წლის განმავლობაში აუტიზმის გამოვლენის რაოდენობამ მკვეთრად მოიმატა.

აუტიზმი ეს არის ბავშვის სოციალური ადაპტირების პრობლემა, რომელიც ტვინის ფუნქციონირების განვითარების დარღვევითაა გამოწვეული.  

ეს პათოლოგია იწვევს ბავშვის განვითარების შეფერხებას ისეთი მიმართულებებით, როგორიცაა – საუბარი, თამაში, საზოგადოებრივი ქცევა თუ სოციალური ინტერაქცია. ბავშვს უჭირს ვერბალური და არავერბალური კომუნიკაცია, ვერ ახერხებს სწორად აღიქვას ის რაც ესმის, ხედავს. შესაბამისად, უვითარდება წარმოსახვის პრობლემები, მკაცრად შეზღუდული ინტერესები და მოქმედებები აქვს.  ბუნებრივია, ეს ნიშნები სხვადასხვა შემთხვევაში განსხვავებული სირთულით ვლინდება. 

აუტიზმის მქონე ადამიანებისთვის ძირითადად 3 სახის პრობლემაა დამახასიათებელი:

მეტყველება – საუბრის გვიან დაწყება, სხვისი ნათქვამის არასწორად აღქმა.

საზოგადოებასთან ურთიერთობა – ბავშვებს უჭირთ ურთიერთობები გარშემომყოფებთან.

შეზღუდული ინტერესები – აუტისტებს შეუძლიათ მთელი დღის განმავლობაში ერთ საგანზე იყვნენ კონცენტრირებული, იმეორონ ერთი და იმავე მოძრაობა, უყურონ ერთსა და იმავე ფილმს, უსმინონ მუსიკას.

აღნიშნულ მდგომარეობას შესაძლოა თან ახლდეს ქცევის მართვის სირთულეები, გონებრივი ჩამორჩენილობა, მოტორული კოორდინაციისა და ყურადღების პრობლემა, ფიზიკური დარღვევები, მაგალითად – ძილის პრობლემა, ემოციური და ფსიქიკური ჯანმრთელობის ისეთი პრობლემები, როგორიცაა – დეპრესია, შფოთვა. 

ზოგადად, კლინიკური სურათი აუტიზმის სიმძიმეზე, კოგნიტიურ უნარებზე და თანმხლებ დარღვევებზეა დამოკიდებული. ასაკის მატებასთან ან გარემოს ცვლილებასთან ერთად კი შესაძლოა ბევრი რამე შეიცვალოს.

აუტიზმის სპექტრისთვის დამახასიათებელი ცვლილებები თავის ტვინის განვითარების ძალიან ადრეულ სტადიაზე ვითარდება, ამიტომ შესაბამისი სიმპტომატიკა 3 წლამდე ასაკში უკვე გამოვლენილია. ადრეულ დიაგნოსტიკას რომ გადამწყვეტი მნიშვნელობა აქვს – მრავალი კვლევით არის დადასტურებული. 

ახალი კვლევებით ისიც დასტურდება, რომ აუტიზმის აღმოჩენა სამი თვის ასაკში, ანუ იმაზე ბევრად ადრეა შესაძლებელი ვიდრე დარღვევა მკაფიო გახდება. აუტისტი ბავშვები გაურბიან პირდაპირ მზერას და მშობელთან ურთიერთობაც უჭირთ. 

აუტიზმის სპექტრის აშლილობების დიაგნოსტიკური კატეგორიები

აუტიზმის გავრცელების მაჩვენებელმა უკანასკნელ ათწლეულში მკვეთრად მოიმატა და  მეცნიერებმა 4 დიაგნოსტიკური კატეგორია გამოყვეს.

  1. ბავშვთა აუტიზმი

აუტიზმის განვითარების ისეთი ტიპი, როდესაც დარღვევა 3 წლის ასაკამდე ვლინდება და აღინიშნება სოციალური ურთიერთობების სიძნელეები, განმეორებადი ქცევები და ინტერესები. შესაძლოა აღინიშნოს არასპეციფიკური სიმპტომებიც – კვების დარღვევა, აგრესია თუ სხვადასხვა ფობიები.

  1. ატიპიური აუტიზმი

როგორც წესი, ბავშვთა აუტიზმისგან დაწყების ასაკით განსხვავდება და დარღვევები სამი წლის შემდეგ ვლინდება. გარდა ამისა, აუტიზმისთვის დამახასიათებელი ნიშნები არასაკმარისადაა გამომჟღავნებული. ატიპიური აუტიზმი ძირითადად ღრმა ინტელექტუალური დარღვევის მქონე ადამიანებში ვლინდება.

  1. ასპერგერის სინდრომი

ამ სინდრომს აუტიზმისთვის დამახასიათებელი სოციალური ურთიერთობების პრობლემები ახასიათებს. გარდა ამისა, ვლინდება განმეორებადი და შეზღუდული ქცევები თუ ინტერესები. თუმცა, განსხვავებით აუტიზმისგან ასპერგერის სინდრომის დროს მეტყველების შეფერხება არ აღინიშნება. სინდრომი ძირითადად მოზარდებში გამოიხატება ხოლმე.

  1. განვითარების ზოგადი აშლილობა

განვითარების ზოგადი აშლილობის დროს კოგნიტიური პრობლემები გამოხატულია, თუმცა ბავშვთა აუტიზმის, ატიპიური აუტიზმის ან ასპერგერის სინდრომის დიაგნოსტიკურ კრიტერიუმებს ვერ აკმაყოფილებს. 

რამდენად ხშირია აუტიზმი?

თუკი აშშ-ს დაავადებათა კონტროლისა და პრევენციის ცენტრის მონაცემებით ვიმსჯელებთ, აუტიზმის სპექტრის აშლილობა ყოველი 54 ბავშვიდან ერთს აქვს, რაც უკანასკნელი 20-30 წლის განმავლობაში 10-ჯერ გაზრდილი მაჩვენებელია. მხოლოდ 2015 წელს აუტიზმის გავრცელება 10-დან 17%-მდე გაიზარდა. 

საინტერესოა, რომ უახლესი კვლევით ამერიკელ ბავშვთა 2%-ზე მეტს განვითარების სხვადასხვა დარღვევა აღენიშნება. 

თუ რა გახდა სტატისტიკის ასეთი ზრდის მიზეზი რთული სათქმელია და თავისი როლი ითამაშა დიაგნოსტიკის გაუმჯობესებამ და საზოგადოებაში ცნობადობის ამაღლებამ. ხოლო, ერთ-ერთ მთავარ მიზეზად გარემოს დაბინძურებას მიიჩნევენ. მნიშვნელოვანი ნაბიჯი იყო ცნობადობის ამაღლების კამპანიები და სერვისების გაუმჯობესებაც, რამაც მიმართვიანობის გაზრდა გამოიწვია. 

კვლევებით კიდევ ერთი საინტერესო ფაქტი დადასტურდა, აუტიზმი ბიჭებში კვლავინდებურად 4-5-ჯერ უფრო ხშირია ვიდრე გოგონებში. 

აუტიზმის ადრეული ნიშნები

თანამედროვე მიდგომით აუტიზმის დიაგნოსტირებისთვის ბავშვს განვითარების ან ქცევის სულ ცოტა 6 სპეციფიკური ნიშანი მაინც უნდა ჰქონდეს. ეს ნიშნები 3 წლამდე ასაკში უნდა გამოვლინდეს და აუტიზმის გარდა სხვა ლოგიკური ახსნაც არ უნდა არსებობდეს.

ნიშნები, რომელსაც ყურადღება უნდა მიაქციოთ:

  • კვების დროს თვალებით კონტაქტს თავს არიდებს;
  • თქვენს ჟესტიკულაციას თვალს არ აყოლებს;
  • სახელით მიმართვაზე რეაქცია არ აქვს;
  • მისალმებაზე ან დამშვიდობებაზე არ რეაგირებს;
  • თქვენი მიმიკების იმიტაციას არ ცდილობს;
  • არ უყვარს სხვა ბავშვებთან თამაში;
  • ყურადღებას არ იჩენს გარშემომყოფების მიმართ;
  • ხმაურით არ ცდილობს ყურადღების მიქცევას.

რა იწვევს აუტიზმს?

მიუხედავად იმისა, რომ აუტიზმს მილიონობით კვლევა მიეძღვნა, მაინც რთული სათქმელია თუ რა იწვევს მას. შეიძლება ითქვას, რომ არ არსებობს ერთი კონკრეტული გამომწვევი მიზეზი, ისევე როგორც არ არსებობს აუტიზმის ერთი ტიპი. ბოლო წლების განმავლობაში სპეციალისტებმა იშვიათი გენური მუტაციები აღმოაჩინეს, რაც აუტიზმის განვითარებასთან პირდაპირ კავშირშია. დადგენილია ასობით გენი, რომელიც აუტიზმის რისკის მატარებელია. 

აუტიზმის განვითარებაში ასევე გარკვეულ როლს თამაშობს გარემო ფაქტორები, რომელიც თავის ტვინზე დაბადებამდე და დაბადების შემდეგ ახდენს ზემოქმედებას.

ასეთი ფაქტორებია:

  • მშობლების ასაკი ჩასახვისას;
  • დედის ავადმყოფობა/ორსულობისას მავნე ზემოქმედებები;
  • რთული მშობიარობა;
  • დღენაკლულობა, მცირე წონა.  

მნიშვნელოვანია!!! ეს ფაქტორები აუტიზმს არ იწვევენ, უბრალოდ გენეტიკურ წინასწარგანწყობასთან ერთად გარკვეულ გავლენას ისინიც ახდენენ. 

უფრო გასაგებად რომ ვთქვათ, ბავშვი შესაძლოა დაიბადოს გენეტიკური რისკ-ფაქტორებით, რომლის განვითარებასაც შეუსაბამო გარემო-ფაქტორები უწყობს ხელს. 

აუტიზმის მკურნალობა

როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, აუტიზმთან დაკავშირებით ბევრი განსხვავებული მოსაზრება არსებობს, თუმცა ერთი რამ რაზეც ყველა თანხმდება არის ის, რომ დროული და ინტენსიური ჩარევა = სწორ დიაგნოსტიკას = უკეთეს შედეგს !

აუტიზმის მქონე ადამიანები სამყაროს განსხვავებულად აღიქვამენ, უმეტესად ეს არის მთელი სიცოცხლის განმავლობაში თანმდევი მდგომარეობა, თუმცა ჩარევის შედეგად ყველა ბავშვის ან ზრდასრულის მდგომარეობა უმჯობესდება, სიმპტომები მცირდება, ხოლო შესაძლებლობები იზრდება. ადრეული დიაგნოსტიკა აუტიზმის მქონე ბავშვს აძლევს შანსს, რომ გაუმჯობესება წლებთან ერთად უფრო და უფრო თვალსაჩინო იყოს. 

სწორი თერაპიის დამსახურებით აუტიზმის მქონე პირების უმეტესობა სწავლობს სამეტყველო ენის გამოყენებას, კომუნიკაციას. 

რაც შეეხება მკურნალობას, ყველა ინდივიდი უნიკალურია, ამიტომაც მკურნალობის გეგმა კონკრეტული ბავშვის საჭიროებებზე უნდა იყოს მორგებული. ზოგადად, ეს პროცესი ძალიან ინტენსიურია და პროფესიონალთან ერთად ოჯახიც აქტიურადაა ჩართული. 

ბავშვის მკურნალობა ნაბიჯ-ნაბიჯ იგეგმება და თერაპიის მეთოდის განსაზღვრაც ზუსტად ხდება. 

რომ შევაჯამოთ…

ალბათ ყველა მშობლისთვის რთულია იმის აღქმა, რომ ბავშვს პრობლემა აქვს, თუმცა როდესაც საუბარი აუტიზმზეა, სწრაფად რეაგირება გადამწყვეტ როლს ასრულებს. 

აუტიზმის მკურნალობა და საოცარი შედეგების მიღება ნამდვილად შესაძლებელია.

აუტიზმის მქონე ადამიანებს ჩვეულებრივი, სრულფასოვანი ცხოვრება შეუძლიათ და ამის ნათელი მაგალითი უამრავი ცნობილი ადამიანია:

  • ჰანს კრისტიან ანდერსონი
  • ტიმ ბარტონი
  • ჩარლზ დარვინი
  • ალბერტ აინშტაინი
  • ბილ გეიტსი
  • ტომას ჯეფერსონი
  • სტივ ჯობსი
  • მიქელანჯელო ბუონაროტი
  • დერილ ჰანა
  • სტენლი კუბრიკი
  • ლიონელ მესი
  • რობინ უილიამსი
  • ენტონი ჰოპკინსი
  • ვოლფგანგ ამადეუს მოცარტი
  • ნიკოლა ტესლა

აუტიზმის მქონე ადამიანებს სხვადასხვა უნიკალური უნარებიც აქვთ:

  • გამორჩეული მეხსიერება
  • მათემატიკური შესაძლებლობები
  • კომპიუტერული უნარები
  • მუსიკალური შესაძლებლობები
  • გარემოში ორიენტაციის საოცარი უნარი
  • ვიზუალური აზროვნება
2 აპრილი ატიზმის ცნობადობის ამაღლების დღე

დღეს 2 აპრილს  მსოფლიოში აუტიზმის შესახებ ცნობადობის ამაღლების საერთაშორისო დღე აღინიშნება. 2007 წლის 18 დეკემბერს გაეროს გენერალურმა ასამბლეამ 2 აპრილი აუტიზმის შესახებ ინფორმაციის გავრცელების მსოფლიო დღედ გამოაცხადა.

აუტიზმის მსოფლიო დღის აღნიშვნის მიზანია, გაზარდოს საზოგადოების ცნობიერების დონე აუტიზმთან დაკავშირებით. ასევე ხელი შეუწყოს აუტიზმის მქონე ადამიანების ფუნდამენტური უფლებების დაცვასა და რეალიზაციას.

აუტიზმი მიეკუთვნება ნეიროგანვითარებითი დაავადებების ჯგუფს და ხასიათდება სოციალური ურთიერთობების, კომუნიკაციისა და ქცევის სირთულეებით. ის თანაბრადაა გავრცელებული ყველა რასის, ეროვნების, რელიგიური მრწამსისა და სოციალურ-ეკონომიკური სტატუსის მქონე ადამიანებში.

აუტიზმს ახასიათებს უნიკალური თავისებურებები სოციალური ურთიერთქმედების კუთხით, სირთულე ყოველდღიურ ურთიერთობებში და გრძნობათა ორგანოების მიერ ინფორმაციის დამუშავების არასტანდარტული მეთოდი.

აუტიზმის გამომწვევი მიზეზების კვლევა დღემდე მიმდინარეობს. ძირითად მიზეზებად სახელდება გენეტიკა და ეკოლოგია, ანუ მემკვიდრეობითობა და გარემოს გავლენა.

აუტიზმის ადრეულ ასაკში დიაგნოსტიკასა და გამოკვლევებს სასიცოცხლო მნიშვნელობა აქვს ადამიანის შემდგომი ზრდისა და განვითარებისთვის. სამკურნალოდ გამოიყენება ფსიქოლოგიური კორექციის ინდივიდუალური პროგრამები.

 

საქართველოში ზუსტი სტატისტიკა აუტისტური სპექტრის დარღვევის მქონე ადამიანების  რაოდენობის შესახებ არ არსებობს

აშშის ჯანდაცვის ორგანოების მონაცემებით, აუტისტური სპექტრის დარღვევა მსოფლიოში 68–დან ერთ ბავშვში გვხვდება.

მსოფლიო ჯანდაცვის ორგანიზაციის მონაცემებით, აუტისტური სპექტრის დარღვევის მქონე  ბავშვების რაოდენობა წელიწადში 13%-ით იზრდება.

 

ქობულეთის ბავშვთა განვითარების ცენტრი საქართველოს სახელმწიფო პროგრამაში ჩართულ ორგანიზაციებს შეუერთდა

ქობულეთის ბავშვთა განვითარების ცენტრი 1 მარტიდან საქარველოს სახელმწიფო ბავშვთა ადრეული განვითარების პროგრამაში ჩართულ ბავშვებს მოემსახურება.

 

რა არის ბავშვთა ადრეული განვითარების ქვეპროგრამა?

ბავშვთა ადრეული განვითარების ქვეპროგრამის ამოცანაა ადრეული ინტერვენციის მომსახურების მიწოდების გზით შეზღუდული შესაძლებლობის, განვითარების დარღვევის ან ასეთი რისკის მქონე ბავშვების განვითარების სტიმულირება, სკოლამდელ ან ზოგადსაგანმანათლებლო პროგრამებში ჩართვისა და სოციალური ინტეგრაციის ხელშეწყობა, ბავშვისა და ოჯახის გაძლიერება, შესაძლებლობის შეზღუდვისა და მიტოვების პრევენცია.

ადრეული ინტერვენციის პროცესი მოიცავს დაბადებიდან სამ წლამდე და საჭიროების შემთხვევაში, შვიდ წლამდე ასაკის განვითარების დარღვევის, ან ამ მხრივ რისკის მქონე ბავშვების შეფასებას, მომსახურების დაგეგმვასა და მიწოდებას. მისი მიზანია იდენტიფიცირებული ბავშვების კოგნიტური, მოტორული, კომუნიკაციური და ემოციური განვითარების ხელშეწყობა, განვითარების შეფერხების პრევენცია, მიტოვების პრევენცია, ასევე მათი მშობლების განათლება და გაძლიერება ბავშვის აღზრდა-განვითარების სფეროში.

ვის შეუძლია ისარგებლოს ბავშვთა ადრეული განვითარების სერვისით?

ქვეპროგრამის სამიზნე ჯგუფს განეკუთვნებიან დაბადებიდან შვიდ წლამდე ასაკის ბავშვები (შვიდი წლის შესრულების თვის ჩათვლით), რომლებსაც აქვთ ბავშვთა პედიატრის/ოჯახის ექიმის, ნევროლოგის ან სხვა ექიმ-სპეციალისტის მიერ გამოვლენილი განვითარების ეტაპების დაყოვნება (მსხვილი და ნატიფი მოტორიკის, კომუნიკაციისა და მეტყველების, სოციალურ-ემოციური და კოგნიტური სფეროების განვითარებისა და ადაპტური ქცევის პრობლემა), შეზღუდული შესაძლებლობა ან ამ მხრივ რისკი, რაც დადასტურებულია სოციალური რეაბილიტაციისა და ბავშვზე ზრუნვის 2018 წლის სახელმწიფო პროგრამაში მოცემული IჩD-10-ის დიაგნოზებით (გთხოვთ იხილოთ ბმული).

შენიშვნა: ბავშვთა ადრეული განვითარების ქვეპროგრამით სარგებლობის უფლება არ აქვს ზემოთ მითითებულ ბმულში, ღ62.0-ის დიაგნოზის მქონე ბავშვს, რომელიც ჩართულია ბავშვთა აბილიტაციის/რეაბილიტაციის ქვეპროგრამაში.

რა დოკუმენტაცია უნდა წარადგინოთ ბავშვთა ადრეული განვითარების ქვეპროგრამის მომსახურების მისაღებად?

ქვეპროგრამით გათვალისწინებული მომსახურების მისაღებად, ბავშვის კანონიერი წარმომადგენელი/მინდობით აღმზრდელი განცხადებით მიმართავს სააგენტოს შესაბამის ტერიტორიულ ორგანოს. განცხადებას თან უნდა ერთოდეს:

• პირის კანონიერი წარმომადგენლის/მინდობით აღმზრდელის პირადობის დამადასტურებელი დოკუმენტის (საქართველოს მოქალაქის პირადობის მოწმობა ან პასპორტი) ასლი;

• კანონიერი წარმომადგენლობის შემთხვევაში - დამადასტურებელი საბუთი და მისი ასლი, მინდობით აღმზრდელის შემთხვევაში - მინდობით აღზრდის ხელშეკრულების ასლი;

• ბავშვის დაბადების მოწმობის ასლი;

• ბავშვის ჯანმრთელობის მდგომარეობის შესახებ ცნობა (სამედიცინო დოკუმენტაცია ფორმა №IV-100/ა).

სოციალური მუშაკი ახორციელებს წარმოდგენილი დოკუმენტაციის შესწავლას/დედანთან შესაბამისობის შემოწმებას და მომსახურებაში ჩართვის მიზანშეწონილობის შესახებ დასკვნას ამზადებს ყველა საჭირო დოკუმენტაციის მიღებიდან არაუგვიანეს ერთი თვის ვადაში.

ქვეპროგრამით გათვალისწინებული მომსახურების მოსარგებლეთა შერჩევასა და შესაბამის გადაწყვეტილებას იღებს სააგენტო.

სააგენტო შესაბამის გადაწყვეტილებას იღებს მაძიებლების რეესტრის რიგითობის მიხედვით, შემდეგი თანმიმდევრობით:

• ბავშვები, რომელთა მომსახურებაში ჩართვის თაობაზე განცხადებები სააგენტოში შემოსულია 2017 წლამდე;

• რეინტეგრაციის შემწეობის მიმღები ოჯახების ბავშვები;

• მინდობით აღზრდაში ან სააღმზრდელო დაწესებულებაში მყოფი ბავშვები, თუკი ამ დაწესებულების მიერ არ ხდება ადრეული განვითარების მომსახურების მიწოდება;

• ბავშვები, რომლებიც ამ მომსახურებით სარგებლობდნენ წინა 12 თვის განმავლობაში (მიუხედავად მომსახურებით სარგებლობის ვადისა);

• ბავშვები, რომელთა ასაკი განცხადების შეტანის დღისთვის არ აღემატება 3 წელს;

• „სოციალურად დაუცველი ოჯახების მონაცემთა ერთიან ბაზაში" რეგისტრირებული 100 001-მდე სარეიტინგო ქულის მქონე ოჯახების ბავშვები, რომელთა ოჯახებს სარეიტინგო ქულა ყველაზე უფრო დაბალი აქვთ განცხადების წარდგენის დღისთვის;

• განცხადების თარიღის რიგითობის მიხედვით;

როგორ ფინანსდება ბავშვთა ადრეული განვითარების ქვეპროგრამაში ჩართული ბენეფიციარი?

მიწოდებული მომსახურების ღირებულების ასანაზღაურებლად გამოიყენება მატერიალიზებული ვაუჩერი, რომელიც შედგება შესაბამისი თვეების ტალონებისაგან.

ვაუჩერი გაიცემა (არაუგვიანეს სააგენტოს მიერ გადაწყვეტილების მიღების თვიდან მომდევნო თვის 5 რიცხვის ჩათვლით) ბენეფიციარის კანონიერ წარმომადგენელზე/მინდობით აღმზრდელზე, რომელიც უზრუნველყოფს არაუგვიანეს მომსახურების მიღების მიმდინარე თვის 10 რიცხვის ჩათვლით მომსახურების მიმწოდებლისათვის ვაუჩერის შესაბამისი თვის ტალონის გადაცემას.

ვაუჩერის ერთი თვის ტალონი ანაზღაურდება ფაქტობრივი ხარჯის მიხედვით, თვეში განხორციელებული მომსახურების (ვიზიტის) შესაბამისად. ერთი მომსახურების (ვიზიტის) ღირებულებაა 18,5 ლარი.

თუ წინა თვეში გაწეული მომსახურებების ჯერადობა ნაკლებია განსაზღვრულ ლიმიტზე, მომსახურების მიწოდების თვის ვაუჩერის შესაბამის ტალონზე ასანაზღაურებელი თანხა მცირდება წინა თვეში მომსახურების მინიმალურად მოთხოვნილ და ფაქტობრივად გაწეულ ჯერადობებს შორის სხვაობის ნამრავლით 18,5 ლარის ოდენობაზე.

შენიშვნა: ზედიზედ, 2 თვის ვაუჩერის ტალონის გამოუყენებლობა იწვევს ვაუჩერის ავტომატურად გაუქმებას, გარდა შესაბამისი დაწესებულების ფუნქციონირების დროებით შეჩერების შემთხვევებისა.

რასაცა გასცემ შენია რაც არა დაკარგულია

მოგესალმებათ ,,ქობულეთის ბავშვთა განვითარების ცენტრი“ და კიდევ ერთხელ გილოცავთ ახალ წელს.

დაიხურა 2018 წლის კალენდარი. ძალაუნებურად იხსენებ გასულ წელს, გასულ დღეებს. გვინდა მადლობა ვუთხრათ იმ სიკეთით სავსე ადამიანებს, ვინც ჩვენს ბენეფიციარებს-განსაკუთრებული საჭიროებების მქონე ბავშვებს - ქველმოქმედება სხვადასხვა სახით გაუწია.

მადლობა ანსამბლ ,,ლალეს“რომელიც ლელა მითაიშვილის და ლაშა ღლონტის ერთბლივი პროექტია და 2014 წელს მეუფე დიმიტრის ლოცვა-კურთხევით ჩამოყალიბდა.

მადლობა ბათუმის სტამბას და მის ხელმძღვანელს გოჩა   ფუტკარაძეს,რომელმაც საქველმოქმედო კონცერტის აფიშები და ბილეთები დაგვიმზადა უსასყიდლოდ.

მადლობა ქობულეთის მე-საბავშვო ბაღს და ქალბატონ გიუზელ ნიჟარაძეს.

მადლობა ქობულეთის მერიას და ბაღების გაერთიანებას, ქალბატონ ია ხალვაშს.

მადლობა ბატონ სულხან ევგენიძეს.

მადლობა       ქობულეთის საკრებულოს ადმინისტრაციის ხელმძღვანელს მამუკა ქათამაძეს.ვინც 100 ლარი შემოწირა ცენტრს

მადლობა გასართობ ცენტრის  ,,წუნა და წრუწუნას“ ხელმძღვანელს  ქალბატონ მაყვალა ცენტერაძეს და  დიჯეი თორნიკე ფუტკარაძეს.

მადლობა ქობულეთის  განათლების,კულტურისა და სპორტის სამსახურს და მის ხელ–ლს ნათია ნიჟარაძეს.

 

გვახსოვდეს, ჩვენზეა დამოკიდებული როგორი იქნება ჩვენი საზოგადოების ხვალინდელი დღე. დღეს ჩვენს ბავშვებს დახმარება სჭირდებათ, ხვალ ისინი ჩვენ შეგვაშველებენ ხელს.

ერთად შევცვალოთ რეალობა.

სიკეთე გადამდებია.

სიკეთეს სულის სიმშვიდე მოაქვს.

და ბოლოს ,,რასაცა გასცემ შენია, რას არა დაკარგულია..“